Nyt on alkanut paluu takaisin normaaleihin asiakaskohtaamisiin. Vihdoinkin.
Siispä kohtaa asiakkaasi ammattilaisen tavoin.
Tiesitkö, että 55 % kommunikoinnista on kehonkieltä, 38% on äänensävyt ja vain 7% välittyy sanoin.
Sanaton kielenkäyttö on siis erittäin tärkeää ja me käytämmekin sitä koko ajan, tietoisesti tai huomaamattamme.
Signaalit, viestit ja mikroilmaisut, joita ilman tiedostamistasi annat, voivat vaikuttaa myös toiseen ihmiseen tiedostamattomasti. Jos ne ovat negatiivisia niin ne voivat vaikuttaa kommunikointiin ilman, että ymmärrät miksi.
Meidän eleillämme, asennollamme ja jopa liikkeillämme on rajaton kyky välittää tietoa.
Kehonkielen vähäinenkin ymmärtäminen auttaa paljastamaan ihmisen, joka valehtelee meille, auttaa meitä saamaan haluamamme tai auttaa meitä välttämään nolaamasta itseämme muiden edessä.
Tämän takia on todella tärkeää olla tietoinen siitä, mitä kehosi kertoo, etenkin jos olet myyntityössä tai asiakkaiden kanssa.
Et varmaankaan halua poistua asiakaskohtaamisesta siten, että olet ollut kyvytön rakentamaan luottamusta tai olet antanut huonoa kuvaa kehonkielelläsi.
Kehonkieli auttaa vahvistamaan suhdetta kahden ihmisen välillä ja säätelee vuorovaikutusta, mutta voi olla myös tulkinnanvaraista. Sen takia on tärkeää lukea kehonkieltä oikein välttääkseen väärinymmärrystä vuorovaikutustilanteissa.
Olet varmaan kuullut tai lukenut mitä jotkut kehon viestit ehkä merkitsevät, mutta sinun täytyy olla tarkka arvioinnissasi. Sen pitää olla siis kieltä eikä vain muutamia sattumalta valittuja sanoja.
Tämän takia on tärkeää olla täysin yhtenäinen viesteissä, joita annat kehonkielelläsi.
Tässä sinulle muutamia ideoita, jotka auttavat antamaan positiivisen kuvan kun olet kasvotusten asiakkaan kanssa:
1. Aseta itsesi samalle tasolle
Kätteleminen voi luoda tai särkeä suhteen.
Jos puristat liikaa niin sinut mielletään määräileväksi tai sivistymättömäksi. Jos taas puristat liian vähän niin helposti ajatellaan, ettei sinulla ole itseluottamusta.
Voit peilata toisen henkilön kädenpuristusta, mikä asettaa teidät samalla tasolle.
2. Tuo esiin luottamusta tavassa jolla esität itseäsi
Nuokkuva antaa vaikutelman väsyneestä ja tuskaantuneesta.
Seisominen suorana, kevyesti eteenpäin nojaavana ja hartiat takana tekee sinusta paljon luotettavamman ja vetovoimaisemman.
Rentouta hartioitasi niin ettet näytä jännittyneeltä.
3. Vahvista hyvää suhdetta toisiin
Sovita puheen nopeus muiden läsnäolijoiden tasolle.
Jos puhut liian nopeasti keskustelukumppanisi tuntee olonsa painostavaksi.
Liian hitaasti niin toiset ajattelevat, että olet laiska tai aliarvioit heidät.
On hyvä myös nyökätä päätään kerran tai pari kun kuuntelee jotakin toista.
4. Hallitse tunteitasi
Jos olet nostanut kätesi ja hierot niitä yhteen olet selvästi jännittynyt.
Jos puristat niitä yhteen olet tyytymätön tai hermostunut.
Pidä kätesi etupuolellasi tai sivuillasi ja rentona sormet yhdessä.
Tämä osoittaa sen, että hallitset tunteitasi ja ylläpidät kontrollia.
5. Hallitse kosketukset kasvoihisi
Monet ihmiset kokevat alitajuisia tuntemuksia kun toinen vie kätensä kasvoilleen ja raapii olematonta kutinaa tai hieroo silmiään.
Helposti sitä pidetään valheen piilotteluna, joten ole tarkkana ja tietoisena mitä teet käsilläsi.
6. Ota harkittu määrä katsekontakteja
Eniten kontakteja meillä ihmisillä on silmien kautta.
Varmista se, että sinulla on niitä oikea määrä.
Jos katsot tai tuijotat liian päättäväisesti niin se saa vastapuolen olon tuntemaan painostavaksi.
Toisaalta liian vähän katsekontakteja saa sinut näyttämään epäluotettavalta ja ailahtevalta.
Yritä pitää yllä katsekontaktia 70-80% ajastasi asiakkaan kanssa. Silloin se saa asiakkaan tuntemaan luottamusta ja tietoisuutta siitä, että olet, ainakin katsekontaktien suhteen, avoin ja rehellinen.
7. Varmista käsiesi yhteneväisyys sanomasi kanssa
Ole tietoinen käsiesi asennosta ja pidä ne avoimena.
Ne voivat olla esteenä etenemiselle ja saavat toisen tuntemaan, että salailet jotakin.
Pitämällä kädet liian avoimena ja jopa veivaamalla niitä, voi kääntää asiakkaan ajatukset pois olennaisesta ja haitata keskittymistä kuuntelemaan sinua.
Kaksi ydinasiaa hyvän kehonkielen esittämiseen:
1. Se on yhteneväinen ja tehostaa asiaa, jota olet esittämässä toiselle henkilölle.
2. Sillä ei ole harhautettu vastapuolta. Jos heiltä kysytään kehonkielestäsi keskustelun jälkeen niin he tuskin muistavat kaikkea. Kuitenkin sen he muistavat, jos kehonkielesi ei ollut yhteneväinen esittämäsi viestin kanssa.
Muista, että kehonkielesi, ei-sanallinen viestintä, jota lähetät alitajuntaisesti voi olla perusta sille, että toinen uskoo myyntipuhettasi.
Tämä oli vain pintaraapaisu kehonkielestä. Kehonkieli -valmennuksessa menemme syvemmälle sanattomaan viestintään.
Kun ymmärrät sanatonta viestintää, voit vaikuttaa myös toisiin ei-sanallisesti ja lukea heidän kehonkieltään.
Olet askeleen edellä ja menestyt!
Veli Inget
Kehonkielen asiantuntija
P.S.
Varaa heti paikka valmennukseen.
Tässä muutama muukin tapa, jolla voimme auttaa menestystäsi myynnissä:
1. Räätälöidyt valmennukset yrityksellenne.
2. Henkilöstön henkilökohtainen valmentaminen.
3. Myynnin digivalmennus.
4. Myynnin psykologia -valmennus