Jossain vaiheessa me kaikki mietimme, kuinka saada henkilö suostumaan pyyntöömme. Vakuuttaminen on enemmän kuin ihmisten käyttäytymisen ohjaamista tai heihin vaikuttamista täydentämään tarpeitasi.
Kuulostaako manipuloinnilta? Sitä se ei ole, eikä se ole myöskään aivopesua.
Se on enemmän kuin taito tietää, kuinka ihmiset reagoivat sinuun. Lyhyesti sanottuna se on taito, joka opettaa sinua saamaan ihmiset sanomaan "kyllä".
Miksi suostutella?
Nyt erityisesti kuluvan vuoden aikana ihmisiä halutaan lahjoittamaan rahansa yhdistyksille ja auttamiseen. Jos sille ei esitetä hyvää syytä, niin ihmiset eivät tue toimintaa.
Minkä tahansa tuotteen tai palvelun markkinointi tarkoittaa vaikuttamista ihmisten käyttäytymiseen kyseistä tuotetta kohtaan.
Miten yrityksen pitäisi tehdä myyntiä tietämättä, kuinka vaikuttaa ihmisiin?
Esimerkiksi myynti, esimiestyö, opettaminen tai muut toimet, joissa osaaminen vakuuttaa tai horjuttaa ihmisiä, on ratkaisevan tärkeää. Jos ja kun on olemassa ideoita tai asioita, joista olemme usein erittäin intohimoisia ja meidän on levitettävä niistä tietoisuutta, niin vakuuttavuus tekee siitä paljon helpompaa.
Pääasia on, että vakuuttaminen ei ole vain temppu. Se on alasta riippumaton kehittämisen arvoinen taito. Se auttaa ihmisiä suhtautumaan lähestymiseesi myönteisemmin.
Ja kun pääset yksimielisyyteen jonkun kanssa, voit lopulta saada hänet sanomaan "kyllä".
Näytetään samanlaisuutta
Yksi tapa tulla vakuuttavammaksi on näyttää, kuinka samanlainen olet keskustelukumppanisi kanssa. Mieti vaikka kumpaa autat todennäköisemmin ystävääsi vai satunnaista tuntematonta?
Vastaus on melko selvä. Meillä on tapana auttaa ihmisiä, joihin luotamme ja joiden kanssa meillä on suhde. Jotta voisimme olla vakuuttavampia niin yksi tärkeimmistä asioista ja tehtävistä on luoda yhteinen perusta toiminnalle.
Vakuuttaaksemme jonkun, meidän on ensin oltava hänen suosiossaan. Tämä tarkoittaa, että hän pitää sinusta. Tämä perustuu siihen, että meillä on tapana auttaa ihmisiä, joista pidämme. Ja pidämme ihmisistä, jotka ovat samanlaisia kuin me. Joten yhteisen perustan luominen on erinomainen tapa vahvistaa kykyäsi vaikuttaa muihin.
Mutta miten saamme yhteyden ihmiseen, jota tuskin tunnemme?
Ensin sinun täytyy ajatella jotain, joka yhdistää teidät. Ymmärrä mielipiteitä ja jaa ideasi.
Puhu tykkäyksistäsi ja ei-tykkäyksistäsi ja huomioi vastapuolen samankaltaisia valintoja.
Kun olet luonut siteen, joka vaikuttaa molemminpuoliselta, niin ihmiset todennäköisemmin hyväksyvät pyyntösi.
Älä käske, anna vaihtoehtoja
Joskus kun annat ihmisille mahdollisuuden sanoa "ei", he usein päätyvät sanomaan "kyllä".
Ihmiset eivät pidä käskyjen vastaanottamisesta, mikä tarkoittaa, että he eivät pidä siitä, että heille kerrotaan, mitä heidän tulee tehdä.
Olemme taipuvaisia tekemään sitä, mitä meidän on kielletty tekemästä, koska emme pidä valinnan vapaudesta luopumisesta. Mutta entä jos voisit antaa ihmisille valinnanvapauden yrittäessäsi vaikuttaa heidän käyttäytymiseensä?
Kun ihmiset pelkäävät, että heidän vapaus valita on uhattuna niin he tuntevat olevansa hallinnan alla. Usein he reagoivat negatiivisesti ja siksi toimivat päinvastoin.
Mutta yksinkertainen temppu on antaa heille mahdollisuus joko seurata ohjeitasi tai olla kertomatta heille, että he voivat valita vapaasti. Tämä takaa ihmisille, että heillä on täydellinen valinnanvapaus, eikä kukaan yritä hallita heitä.
Tämän vapauden antaminen ihmisille kuvaa sinua useimmissa tapauksissa ystävällisenä hahmona, jolla on ei niin käskevä lähestymistapa. Sen seurauksena kohteesi sanoo todennäköisemmin "kyllä" muistuttamalla heitä, että he voivat sanoa "ei".
Määrä vai laatu?
Taivuttelijat valitsevat yleensä eri sanomansa erilaisille ihmisille. Sinun on tiedettävä, milloin vakuutat vastapuolen tietotulvalvalla tai milloin minimoit sen muutamaan lyhyeen vaikuttavaan kohtaan.
Mutta mistä tiedät milloin valita laatu ja milloin määrä?
Kysy itseltäsi kaksi yksinkertaista kysymystä.
Saatko sanomaasi ihmisen huomion?
Jos ihmiset eivät kiinnitä huomiota siihen, mitä sinulla on sanottavaa, se johtuu luultavasti siitä, että et ole pystynyt motivoimaan heitä tarpeeksi kuuntelemaan. Jos he eivät kuuntele kunnolla, niin he todennäköisesti eivät keskity siihen mitä sanot. Siksi mieti asiaankuuluvia esimerkkejä ja/tai aiheita, niin saat kuuntelijan keskittymään viestiisi.
Ovatko asiat ja esimerkit hyviä?
Asiaasi varten sinun ei tarvitse olla puhekone. Sinun ei myöskään tarvitse puhua tuntikausia. Keskity hyvän argumentin luomiseen ja lisää sitten perustelut askel askeleelta. Jos ihmiset ovat motivoituneita kuuntelemaan sinua niin et tarvitse koko arsenaaliasi. Tarvitset vain muutaman hyvän syyn ja sanomasi menee perille.
Ota olosuhteet huomioon kun valitset taktiikkasi. Joskus tarvitset joukon argumentteja väitteen todistamiseksi. Toisinaan vain pari syytä, jotka puhuttelevat ihmisiä.
Asiaankuuluva viesti
Ihmiset kiinnittävät huomiota sanomaasi, jos he voivat yhdistää sen omaan elämäänsä. Jos esitetyt väitteet ovat tuttuja niin he voivat tehdä päätöksiä omien tietojensa perusteella.
Siis saadaksesi sanomasi kuulostamaan houkuttelevalta, yritä saada se kuulostamaan erittäin ajankohtaiselta. Esimerkkinä voisi sanoa, että ihmiset eivät juuri kiinnitä huomiota ilmastonmuutosta koskeviin uutisiin. Mutta oletko koskaan miettinyt miksi? Koska kaikkia asian seurauksia ei näy nyt vaan pidemmällä ajalla.
Siksi he ovat haluttomia tekemään tarvittavia muutoksia nyt, koska he luulevat, että heillä on riittävästi aikaa.
Tämän takia valisemillasi sanoilla on suuri merkitys. Ne vaikuttavat siihen, mihin saat asiasi etenemään. Esimerkiksi tähän aikaan sopivat seuraavat lauseet:
"Puolet tämän huoneen ihmisistä on saanut viruksen.”
Jos viesti pysyy samana, mutta sisältö muotoillaan uudelleen, niin voimme sanoa:
"Vieressäsi istuva henkilö voi olla saanut viruksen."
Huomaa kuinka sama viesti, mutta eri sanamuodot, saa aikaan voimakkaan vaikutuksen.
Siis luomalla tilanteet näyttämään heti tapahtuviksi, voit saada ihmiset kiinnittämään huomiota puheeseesi. Tee asiasta tärkeä asettamalla se hänen elämäänsä ja näin etenet vakuuttamisen polkua.
Tunne yleisösi
Ennen kuin alat suostutella ihmisiä, sinun tulee tuntea kohteesi. Siis tiedät, mitä yleisösi arvostaa, miten he ajattelevat ja miten heidät suostuteltaisiin. Toisin sanoen sinun on räätälöitävä viestisi yleisösi mukaan.
Suunnittele erilaisia lähestymistapoja kullekin kohderyhmälle. Sinun on tiedettävä vaikuttavatko tunteet vai logiikka. Tunteelliselle ihmiselle tarvitset sentimentaalisen lähestymistavan, kun taas jälkimmäiseen tarvitset rationaalisen lähestymistavan.
Valmistaudu ja tee kotitehtävät hyvin. On useita näkökohtia, jotka on otettava huomioon. Kun tiedät kenelle puhut niin taustatutkimuksen tekeminen auttaa sinua räätälöimään viestisi sen mukaan, mistä yleisösi välittää, mitä yleisö pitää houkuttelevana ja näin varmistat paremman onnistumisen suostuttelussa.
Lopuksi
Toivottavasti nämä strategiat auttavat sinua saamaan keskustelujen kohteena olevien ihmisten huomion. Lisäksi eivät ainoastaan kiinnitä huomiota, vaan vievät asiaasi mukavasti ja miellyttävästi eteenpäin.
Huippumyynnin Psykologia -valmennuksessamme menemme syvemmälle ja kerromme lisää miten lisäät vakuuttavuutta neuvotteluissa ja myynnissä. Näin kehityt ja ennen kaikkea lisäät myyntiäsi!
Asiakas tulee saada haluamaan sitä, mitä me myyjinä haluamme ja motivoida hänet tekemään tarvittavat toimenpiteet siihen liittyen. Tämä tapahtuu yleensä peitellyillä ja huomaamattomilla keinoilla
Ostajan motiiveista ja paljon muusta kerron Huippumyynnin psykologia -valmennuksessamme.
Pohtikaamme sitä yhdessä mikä motivoi sinun asiakastasi.
Lataa ohjelma: Huippumyynnin Psykologia
Soita 0400 872 133 tai lähetä email: veli.inget@myyntivalmennus.fi
ja sovitaan aika 20 min. konsultointiin. Veloituksetta.
Terveisin
Veli