Luin tässä eräänä päivänä seuraavan kirjoituksen:
Suomalaisten myyjien taidoista paljastui yllättävä heikkous: Myynti (linkki)
Usein kuulee vaikka minkälaisia selityksiä miksi myynti ei kulje. Helposti käännetään katseet pois omasta tekemisestä ja syitä etsitään ympäröivästä maailmasta ja olosuhteista. Tänään on huono päivä, ei tähän aikaan kukaan vastaa puhelimeen, ei ole asiakkaita, asiakas ei halunnut ostaa, tuotteemme on liian kallis ja niin edelleen. Niitähän riittää.
Kuitenkin asiat voidaan kiteyttää tässäkin tapauksessa. Tähän olen koonnut ne perussyyt miksi myynti ei kulje:
1. Ei ole tarpeeksi asiakkaita ja myyntimahdollisuuksia tuotteelle ja/tai palvelulle.
2. Kontaktointi asiakkaisiin on heikkoa eikä saada rakennettua yhteyttä. Ei vanhoilla eikä uusilla digiajan menetelmillä ja työvälineillä.
3. Asiakaskohtaamisessa luottamuksen rakentaminen epäonnistuu.
4. Asiakkaan todelliset tarpeet jäävät hämärän peittoon.
5. Ei osata rakentaa arvoa myytävälle tuotteelle ja/tai palvelulle.
6. Ei osata käsitellä oikein asiakkaan kysymyksiä tai vastaväitteitä.
7. Kaupan päättämistaidot ontuvat: miten, missä ja milloin.
8. Jälkihoito on puutteellista, ei osata rakentaa pitkäaikaista asiakassuhdetta eikä saada lisäkauppoja.
9. Myynti on yli 80% psykologiaa ja suurimmat myynnin esteet ja pelot myyjä rakentaa itse korvien väliin. Ja tähänkin on ratkaisu.
Muutosta tarvitaan
Usein suurin syy löytyy sieltä peilin edessä. Perusasiat eivät ole kunnossa. Ei tehdä mitään eri tavalla ja vaan toistetaan sitä samaa. Ja jos teet niin kuin aina olet tehnyt niin saat samat tulokset kuin ennenkin.
Muutos alkaa aina siitä, että tunnistetaan ja tunnustetaan heikkoudet. Ja ollaan valmiita tekemään töitä paremman tulevaisuuden eteen.
Myynnin osalta se on tänäpäivänä helppoa sillä ratkaisu löytyy täältä sivuiltamme vaikka heti.
Autan mielelläni, terveisin
Veli Inget, KM
Sales 3 Huippumyyntivalmentaja
Business & Leadership Coach